اطلاعات گردشگری کیش

تفریحات کیش در ایام محرم

محرم در کیش

جزیره کیش یکی از شهر های گردشگری کشور می باشد. این جزیره در یکسری از مراسم خاص پذیرای گردشگران خاص می باشد یکی از این مراسم محرم است. حال و هوای جزیره در ایام محرم بسیار متفاوت است. شور و شوق عزاداری در تمام نقاط این شهر مانند تفریحات موج می زند. شهر سر تا سر مشکی پوش شده و بوی غم می دهد. اما با این اوصاف باز هم پذیرای گردشگران بسیاری می باشد. در ادامه حال و هوای محرم در کیش را برایتان شرح می دهیم، تا پایان مقاله همراه کیش تیکت باشید.

محرم در کیش

با نزدیک شدن به ایام محرم عزاداری  و مراسم سینه زنی در همه شهرهای کشور انجام می شود. با فرارسیدن محرم، مردم با سیاه پوش کردن مساجد و شهر به استقبال این ماه می روند و هر ساله در سراسر کشور آیین عزاداری با عشق و شور خاص برگزار می شود. جزیره کیش هم از این قضیه مستثنی نیست.

در جزیره کیش اقوام مختلفی از سراسر کشور وجود دارد که با برپایی آیین ها و رسومات مختلف به عزاداری می پردازند. این تنوع یک فرصت عالی برای گردشگران است که با آداب و رسوم عزاداری اقوام مختلف ایارنی و ساکنین جزیره آشنا شوند و از نزدیک این آیین های سنتی و اصیل را مشاهده کنند. در جزیره کیش 44 هیئت با گویش ها و آداب مختلف در غم مظلومیت سید و سالار شهیدان عزاداری می کنند و یاد و خاطره ایثار و آزادگی شهیدان کربلا را گرامی می دارند.

مراسم محرم در جزیره

مراسم محرم در جزیره

⇐پشنهادات ویژه: بهترین رستوران های جزیره کیش

ساکنان بومی کیش در ایام محرم با برگزاری آیین های ویژه به عزاداری و سوگواری شهیدان کربلا می پردازند و در روزهای هفتم و دهم محرم به نیت توسل به ابوالفضل و امام حسین(ع) پخت نذری دارند.  در جزیره کیش برپایی مراسم سوگواری محرم به تکایا، مساجد و حسینه ها محدود نمی شود. در مراکز تجاری و بازار ها هر شب هئیت های عزاداری به هدف مراسم سوگواری و پذیرایی از عزادارن سرور و سالار شهیدان زیباترین جلوه ارادت به پیشگاه ائمه معصومین را به تصویر می کشند. علاوه بر این مراسمات برنامه های وِیژه ای با عنوان  همایش داستان عاشورایی با هدف بررسی ماندگارترین آثار مکتوب در زمینه عاشورا برگزار می شود. در این ایام مصلای بزرگ کیش یکی از محافل برگزاری عزادری امام حسین (ع) است. این مراسم در دهه اول محرم برگزار می شود که همراه توزیع نذورات و پذیرایی از سوگوارن است.

تور محرم در کیش

از آن جایی که در ماه محرم دو روز به مناسبت روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است، خیلی از شاغلین به فکر یک سفر کوتاه میفتند. در این ایام رزرو هتل کار ساده ای است و قیمت تورهای کیش نسبت به بقیه روزهای سال ارزان تر بوده است و علت آن تعداد کم مسافران و گردشگران است که در این ایام به جزیره کیش سفر می کنند. این قضیه نکته مثبتی است برای کسانی که می خواهند چند روزی از ترافیک و شلوغی شهر و محل زندگی خود دور باشند. به غیر از گردشگران داخلی خیلی از گردشگران خارجی برای آشنایی با مراسم ماه محرم به جزیره کیش سفر می کنند.

⇐پشنهادات ویژه: رزرو هتل های جزیره کیش با کیش تیکت

تفریحات کیش در ایام محرم

سفر به جزیره کیش در ماه محرم تجربه خاصی برای شما خواهد بود و باعث آشنایی شما با فرهنگ مردم جنوب کشور می شود. البته این نکته را بدانید که حال و هوای جزیره کیش در ایام محرم با روزهای عادی متفاوت است:

  • در ایام محرم تمام کوچه ها و خیابان های جزیره کیش سیاه پوش می شود.
  • دسته های عزاداری در کوچه و خیابان ها راهی می شوند.
  • برای رعایت شئونات اسلامی در رستوران ها، کافه ها و کشتی های تفریحی اجرای موسیقی زنده متوقف می شود. این مراکز در ایام محرم دایر است اما موسیقی زنده اجرا نمی شود.
  • جنگ های شبانه که با موسیقی زنده باشند، در این ایام اجرا نمی شوند.
  • امکان تفریحی که موسیقی زنده ندارند به فعالیت های خود ادامه می دهند و ممکن است ساعت کاری کمتری داشته باشند.
  • در روزهای تاسوعا و عاشورا تمام مراکز تفریحی و رفاهی از جمله بازارها تعطیل هستند.
  • در دهه اول محرم مراکز خرید و بازارها تا ساعت 9 شب باز هستند.
عزاداری در کیش

عزاداری در کیش

لازم به ذکر در ایام محرم و صفر کنسرت های جزیره کنسل می باشد، کشتی های تفریحی و رستوران ها از 7 مرداد 1401 لغایت 25 مرداد از پخش موزیک خودداری می نمایند.

آداب و رسوم مردم کیش در برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) قومیت های مختلفی ساکن جزیره کیش هستند. همین مسئله سبب شده که مراسم مختلفی برای عزاداری محرم در این جزیره برگزار شود. آداب و رسوم مردم کیش ترکیبی از تمام رسوم ایرانی است. اقوام سنی که در جزیره کیش ساکن هستند در روز نهم محرم روزه می گیرند و در روز هم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می کنند اما سینه زنی نمی کنند.

همیشه چند روز قبل از شروع محرم جوانان در تکاپو و رفت و آمد برای آماده سازی مساجد و حسینه ها و سیاه پوش کردن خیابان ها هستند و هر ساله سخنرانی و مراسم های بزرگی برای عزاداری برگزار می شود. تا قبل از شیوع کرونا آشپزخانه های بزرگی برای پخت نذری آماده می شدند. ایستگاه های صلواتی هم برای توزیع چای، شربت،بستنی، شیرکاکائو و … در سطح جزیره برپا می شد. اما امسال برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ضرایط ویژه ای در نظر گرفته می شود.

⇐پشنهادات ویژه: معرفی تفریحات هیجان انگیز جزیره

تاسوا و عاشورا حسینی در کیش

تاسوا و عاشورا حسینی در کیش

سنت تشت گذاری کیش در محرم

مراسم تشت گذاری یکی از اختصاصی ترین مراسم های جزیره کیش در محرم است. میزبان های اصلی این سنت آذری های مقیم کیش هستند که در سال های اخیر هر ساله در حسینه های آذری های مقیم جزیره کیش برگزار می شود. در آیین تشت گذاری همان طور که از اسمش پیداست از یک تشت به عنوان نماد رود فرات استفاده می شود. قدمت این رسم به بیشتر از 500 سال پیش برمی گردد. در این آئین شجاعت، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی های امام حسین (ع) برای احیای دین در جریان قیام عاشورا باز آفرینی می شود. این مراسم نمادی از الگوی رفتاری امام حسین (ع) است که حتی اسب های سیاه جر را سیراب کرده بود. در این مراسم مقداری آب از دو کوزه بزرگ در ظرف هایی ریخته می شود و مردم با جام و ظروف کوچک آب این ظروف را به عنوان تبرک بر می دارند.

آیین عروسی نمادین حضرت قاسم (ع)

آیین عروسی نمادین حضرت قاسم (ع) از دیگر مراسم هایی است که هر ساله در ایام محرم در جزیره برگزار می شود. کانون برگزاری این مراسم دو حسینه فعال و قدیمی در منطقه صفین است. شیعیان بومی کیش در این مراسم، سینی هایی پر از حنا و گل را در دست گرفته و از حسینه فاطمه الزهرا (س) به طرف حسینه طالقانی می روند. در این مراسم یک زوج (عروس و داماد) با لباس های سبز وارد مجلس شده و عزادارانی که از قبل نذر داشته اند با سینی های میوه، شمع و بخور در محل عزاداری حاضر می شوند. با ذکر صلوات چراغ های مجلس را خاموش کرده و فضایی حزن انگیز را ایجاد می کنند. در پایان مراسم که سینه به سینه نسل های مختلف بومیان کیش منتقل شده، هر کسی که حاجتی داشته باشد، نیت کرده و مقداری حنا و شمع بر می دارد تا حاجتشان روا شود.

آیین مراسم سوگواری

آیین مراسم سوگواری

نمایش گهواره علی اصغر (ع)

 در روز تاسوعا گهواره های نمادین با عشق به طفل شیرخوار صحنه کربلا، حضرت علی اصغر (ع) به نمایش می گذارند که در میان بومیان جزیره کیش جایگاه ویژه ای دارد. ساکنان این جزیره هم زمان با برگزاری این مراسم به نیت برآورده شدن حاجت خود روضه حضرت علی اصغر (ع) را بر پا می کنند.

⇐پشنهادات ویژه: مکان ها تفریحی جزیره کیش

آئین خیمه سوزان

مراسم سنتی خیمه سوزان هم زمان با آغاز ماه محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان در جزیره کیش برگزار می شود. این مراسم قدمتی 20 ساله دارد و مهم ترین آداب و رسوم کیش می باشد و هر ساله با استقبال انبوه مسافران عزادار از سراسر کشور همراه است.در این مراسم خیمه هایی چهار گوش، گنبدی و مخروطی را در عصر روز عاشورا برپا می شود. در این مراسم حرکت نمادین کاروان امام حسین (ع)، کاروان اسیران کربلا، قربانی کردن، اقامه نماز ظهر عاشورا، تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا، سوزاندن خیمه ها، مراسم شام غریبان، برپا کردن دوباره خیمه سیاه رنگ به نام حضرت زینب (س) و روشن کردن شمع در کنار این خیمه از مراسم دهه محرم در کیش است.

مراسم ماه محرم در جزیره کیش

مراسم سوگواری در این جزیره با حضور سخنران برجسته از جمله حجت الاسلام قرائتی، آیت الله موحدی کرمانی و همچنین حجت الاسلام ذوالنور برگزار می شود. هرشب تعداد زیادی از گزدشگران و ساکنین جزیره کیش برای شنیدن سخنرانی در خصوص مسئولیت شیعیان و زنده نگه داشتن دین اسلام و فلسفه قیام عاشورا شرکت می کنند.

هر شب در آشپزخانه های حسینه ها و مساجد غذا پخت می شود و همچنین برخی در منازل خود برای ادای نذر غذا می پزند و بین مردم و عزادارن توزیع می شود. عزاداری ها فقط به مساجد و حسینه ها ختم نمی شود و در خیابان دسته های عزاداری حرکت می کنند و بازارها و مراکز تجاری هر شب از این دسته ها پذیرایی می کنند.

جزیره کیش در محرم

جزیره کیش در محرم

 

سخن پایانی

جزیره کیش پرطرفدار ترین جزیره های گردشگری در ایران می باشد. جزیره کیش در ایام محرم پذیرای تعداد محدود و کمی از مسافران می باشد. در ایام محرم جزیره حال و هوای سابق را ندارد و دارای حال و هوای جدید می باشد. برای شهادت مظلومانه سیدالشهدا در سوگ می نشینند. در این ایام همه تفریحات پا بر جا می باشند فقط موسیقی زنده یا پخش موزیک کنسل می باشد. لازم به ذکر است رستوران ها و کشتی های تفریحی از 7 لغایت 25 مرداد 1401 هیچ گونه موسیقی پخش نمی کنند. کیش تیکت آماده ارائه خدمات رفاهی برای گردشگران در ایام محرم می باشند. برای آشنایی با ما اینستاگرام کیش تیکت را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.