تفریحات غیرآبی کیش

کشتی یونانی کیش – از گذشته تا به امروز چه بر سرش آمده

کشتی یونانی کیش

کشتی های زیادی هستند که بر روی موج های سهمگین دریاها به جلو حرکت می کنند و هیچ واهمه ای از طوفان ندارند .بر روی آبی بیکران دریا ، زیر نور زرد رنگ خورشید بی پروا از ساحلی به سمت ساحل دیگری در حرکت هستند .هرکدام از این کشتی ها داستانی دارند، داستانی شنیدنی گاها باور نکردنی!

کشتی یونانی کیش که در نزدیکی ساحل غربی جزیره ی کیش آرام گرفته نیز داستانی بس جذاب و شنیدنی دارد که همگان از آن مطلع نیستند .

 

کشتی یونانی کیش کجا قرار دارد؟

کشتی یونانی از جاذبه‌های دیدنی و شاخص جزیره کیش در استان هرمزگان است. این کشتی در جنوب غرب جزیره و در حوالی میدان غروب قرار دارد. این کشتی بزرگ در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو در کیش به گل نشست.

دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی ۲۳ ساله هنوز هم در هاله ‌ای از ابهام نامشخص مانده است البته روایاتی برای توجیه حادثه بیان می‌شود از قبیل مه آلود بودن هوا و محدودیت دید ناخدا که اسکله را گم کرده، نداشتن هوشیاری عقلانی ناخدا، عشق ناخدا به دختری در روستای باغو که به عنوان یادبود به عمد کشتی را در روستا به گل نشانده ولی در میان آن ها گرفتن حق بیمه زیاد آن بیش از دلایل دیگر قابل قبول است.

چندین سال است که کشتی یونانی در جزیره کیش قرار دارد و امروزه به نماد و یکی از جاذبه های توریستی کیش تبدیل شده است.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب، میدان غروب، پارک ساحلی غروب (پارک ساحلی کشتی یونانی)

سرگذشت کشتی یونانی

سرگذشت کشتی

پیشنهادات خواندنی: آشنایی با هتل های جزیره کیش

چه بر سر کشتی یونانی در کیش آمده است؟

این کشتی بزرگ در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام همیلتون در شهر  گلاسکو اسکاتلند ساخته و در آب رها شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است در حال حاضر به دلیل پوسیدگی شدید وزن کم‌تری دارد. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک مرد یونانی بود.

نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه‌هایی را ایجاد نموده‌است.

سرانجام در سال 1345 میلادی این کشتی در جزیره کیش به گل نشست و درحالیکه 80 روز تلاش مستمر برای بیرون کشیدن آن انجام شد اما به دلیل وزن بالای این کشتی هیچ موفقیتی حاصل نشد و باتوجه به اینکه از نظر اقتصادی هم دیگر مقرون به صرفه نبود سرانجام مسافران و خدمه مجبور به ترک آن شدند و بار آن هم که نفت بود به طور کامل تخلیه شد.

برای اولین بار در سال 1943 میلادی ( معادل با سال 1325 شمسی) توسط کشتی سازی ویلیام همیلتون و شرکا این کشتی ساخته و به وزارت حمل‌ونقل جنگ بریتانیا فروخته شد و نام آن را امپایر ترومپت نهاد.

در ادامه شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا، آن را در اختیار گرفت و دو سال بعد کشتی را به شرکت تی اند جی هریسون واگذار کرد. در فاصله این سال‌ها (از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی)، کشتی مذکور در اجازه دولت آفریقای جنوبی بود.

کشتی بخار شرانت در سال ۱۹۴۶ میلادی اقدام به خرید آن کرد و نام کشتی را به نچرالیست تغییر داد. سپس تصمیم بر این شد که مدیریت آن به تی اند جی هریسون، صاحب قبلی کشتی، واگذار شود.

سال ۱۹۵۹ میلادی نوبت یک شرکت ایرانی بود که مالکیت کشتی را از آن خود کند. شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر، پس از تغییر نام کشتی به کوروش ایرانی، مدیریت آن را به شرکت بی اش‌ورث و شرکا سپرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر مالک آن شد و نام همدان را برای کشتی انتخاب کرد.

دو فرد یونانی به نام‌های «پی.جی فرانگولیس» (P.J. Frangoulis) و «ای.آی کلیافز» (A.I. Cliafas) آخرین صاحبان کشتی بودند که در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن کردند و به‌ این ترتیب، نام کشتی به کوالا اف تغییر یافت. ماجرای به‌گل‌نشستن کشتی در همان سال رخ داد و از آنجا که کشتی متعلق به یونانی‌ها بود، به کشتی یونانی معروف شد.

 گل نشستن کشتی یونانی

گل نشستن کشتی

داستان به گل نشستن کشتی یونانی

داستان ها و روایت های گوناگونی درباره نحوه به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد. مثلا در یکی از داستان ها اینگونه آمده است که ناخدای کشتی عاشق یک دختر ایرانی می شود اما خانواده این دختر، ناخدا را قبول نمی کنند و روزی ناخدای کشتی با او قرار می گذارد که به زودی با کشتی خود آن دختر را به یونان می برد تا اینکه این اتفاق برای کشتی رخ می دهد و این وصال اتفاق نمی افتد. در یکی دیگر از داستان های روایت شده به این شکل است که صاحب کشتی در حال ورشکستگی مالی بوده و با همکاری ناخدا و ملوانان‌ها کشتی برای اینکه خسارت زیادی را از بیمه دریافت کنند این اتفاق را رقم زدند. همچنین عده ای از مردم در این منطقه نقل کرده اند که ناخدای کشتی یونانی مست بوده و این حالت مستی موجب شده تا کشتی به این سر و وضع بیفتد. اما نظریه ای که به واقعیت بیشتر نزدیک تر است این می باشد که هوا مه آلود بوده و از طرفی در جزیره کیش فانوس دریایی وجود نداشته و کشتی به اشتباه به طرف جزیره آمده و به گل نشسته است.

 

داخل کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی با گذشت زمان و در اثر رطوبت هوا پوسیده است. در دوره‌ای کوتاه نیز اجازه تردد به داخل کشتی تحت شرایط خاص داده می‌شد که همین موضوع روند تخریب کشتی را تسریع کرد.

فرسودگی کشتی بسیار زیاد است؛ به‌خصوص بخش زیری كشتی كه به‌خاطر برخورد با امواج دریا و شوری آب پوسیده شده و ممكن است به اعماق آب فرو رود. در حال حاضر، اين كشتی به محل زندگی موجودات دريايی تبديل شده و وضعیت ایمنی آن به‌حدی است كه ديگر كسی نمی‌تواند در آن پا بگذارد.

هر چند سال پایداری کشتی کمتر می‌شود و بخشی از آن فرو می‌ریزد؛ اتفاقی که برای عقب کشتی افتاد. حالا بدنه کشتی در حال تکه‌تکه شدن و فروریختن در آب است و کسی نمی‌داند تا چند سال دیگر امکان تماشای آن وجود دارد.

از صحبت های  که میان دانشگاه شریف تهران و سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفت این نتیجه به دست آمد که دیگر امیدی به باقی ماندن کشتی یونانی وجود نداشته و از آنجا که هزینه نگهداری و مرمت آن به‌صرفه نیست، می بایست این حقیقت را پذیرفت که طی چند سال آینده این جاذبه گردشگری و نماد جزیره کیش به طور کامل از بین خواهد رفت.

با توجه به صحبت های صورت گرفته و نتایج به دست آمده از این مذاکرات عده ای از دوستداران کشتی یونانی تصمیم گرفتند تا قبل از اینکه این غول آهنی به طور کامل فرو بریزد این ریسک را پذیرفته و از درون آن دیدن نمایند. مدتی است که فیلم هایی از درون این کشتی در فضای مجازی گسترده شده است که نشان دهنده افرادی با جرات بوده که با ریسک کردن و رفتن به داخل این ساختار فرسوده علاوه بر اینکه خود از داخل آن بازدید نمایند بتوانند تصویری برای سایر افرادی که امکان ورود به آن را ندارند تهیه کنند.

وضعیت کشتی یونانی کیش

وضعیت کشتی یونانی

پیشنهاد ویژه: تخفیف ویژه اجاره یات در کیش

تفریحات و جاذبه های تفریحی اطراف کشتی یونانی کیش

در حال حاضر امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد. با اینکه شاید تصاویری از غواصی در حوالی کشتی یونانی دیده باشید، به‌دلیل خطرات زیادی که غواصی در زیر کشتی می‌تواند به وجود آورد، چنین برنامه‌ای توسط کلوپ‌های غواصی ارائه نمی‌شود. احتمالا تصاویر ذکر شده مربوط به غواصان حرفه‌ای یا زمانی است که کشتی یونانی در وضعیت خوبی قرار داشت.

همچنین شاید برخی افراد خواسته‌اند که تا قبل از فروریختن کامل کشتی، درون آن را ببینند؛ اما به‌دلیل برندگی آهن‌ها نتوانسته‌اند بیش از حد جلوتر بروند.

 

تماشای غروب خورشید

یکی از اصلی ‌ترین زیبایی‌ها کشتی تصویریست که در غروب آفتاب پیدا می کند، خورشید در افق محو می شود و همزمان رنگ‌های قرمز و نارنجی آسمان را می پوشاند و کشتی مانند اثری نقاشی به نظر می رسد، مردم زیادی تنها برای تماشای این غروب دل انگیز و رویایی و عکاسی از آن به دیدن کشتی می آیند، البته در بعضی از روزهای خاص نیز کشتی با نورهای رنگی تزیین می شود که زیبایی آن را چندین برابر می کند.

 

شترو اسب سواری

در اطراف این منطقه برای بازدیدکنندگان تفریحات جالبی وجود دارد یکی از آن‌ها شتر سواری و اسب سواری در ساحل است و در کنار آن مجسمه‌‌های بزرگ و متنوعی در ساحل طراحی کرده اند که هم فضای زیبایی ایجاد کرده و هم فرصت خوبی برای عکاسی است.

پارک ساحلی کشتی یونانی کیش

پارک ساحلی کشتی یونانی

پارک ساحلی

به علاوه پارکی ساحلی نیز درست در همین نزدیکی قرار گرفته، فضایی که با 60 هزار متر مربع، امکانات تفریحی مانند بوفه، کافه‌ تریا، رستوران، آمفی تئاتر و … ارائه می دهد و همین طور غرفه‌هایی برای اجاره دوچرخه دارد؛ البته این پارک در حال توسعه است و بخشی از آن همچنان به طور کامل افتتاح نشده، سالن ورزشی، رستوران‌های متعدد و … از مواردی هستند که به مجموعه اضافه خواهند شد و همین طور قسمتی برای کرایه اسکیت در نظر گرفته می شود.

پیشنهادات خواندنی: بهترین زمان مسافرت به جزیره کیش

پارک آبی اوشن

پارک آبی اوشن یکی دیگر از جاذبه‌های جزیره کیش است که حدودا در هشت کیلومتری کشتی یونانی قرار دارد. این پارک که به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی روباز ایران شناخته می‌شود، مجهز به استخر، سونا و جکوزی‌، امکانات موج‌سواری، اسپا و… است.

 

روستای باغو

روستای باغو به‌لطف خانه‌های گلی زیبا و جاذبه‌هایی همچون مسجد روستا و درخت لور، به مقصد بسیاری از گردشگران کیش تبدیل شده است. ضمن گشت‌وگذار در این روستا می‌توانید با ساکنان بومی معاشرت کنید و با گویش خاص آن‌ها آشنا شوید.

 

شهر حریره

شهر حریره با کشتی یونانی حدود ۱۱ کیلومتر فاصله دارد و انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود. از بقایای این شهر بزرگ می‌توان به یک مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه‌گری، قنات و عمارت اعیانی اشاره کرد که بهتر است در فصل پاییز و زمستان از آن دیدن کنید که هوای مطلوبی در جزیره وجود دارد. شهر حریره در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و می‌توانید به‌ رایگان از آن دیدن کنید.

عکاسی در کیش یونانی کیش

عکاسی در کیش یونانی

عکاسی کردن

تمامی این امکانات و جاذبه ها را باید یک طرف قرارداد عکاسی کردن در این مکان و ثبت لحظات عالی را در طرف دیگر.

بنابراین هنگام بازدید از این کشتی، همراه داشتن یک دوربین عکاسی را فراموش نکنید. تفاوتی ندارد که با گوشی یا دوربین دیجیتالی عکاسی کنید، اما به هر حال توصیه ما به شما این است که تصویربرداری از این منطقه زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

هتل های نزدیک کشتی یونانی

یکی از دلایل محبوبیت کشتی یونانی هتل های لوکس و 5 ستاره اطراف آن است که شما را وادار به تماشای این اثر زیبا می نمایید.

هتل گامبرون کیش، هتل صدف کیش، هتل لوتوس کیش،هتل آنا ، هتل کوروش، هتل ایران، هتل پارس و هتل ویدا در نزدیکی این جاذبه گردشگری قرار دارد.

پیشنهاد ویژه:لیست تخفیف رستوران های جزیره کیش

سخن پایانی

کشتی یونانی کیش دارای سرگشت بسیار جالبی است از زمان ساخت و خرید و فروش آن تا زمان به گل نشستن، درسته هنوز دلیل به گل نشستن آن مشخص نیست و افسانه در مورد آن زیاد است اما دیدن ان لذت بخشه با این که نمی توانید از داخل کشتی دیدن نمایید ولی از غروب آفتاب، پارک ساحلی، اسب و شتر سواری و… می توانید لذت ببرید و با عکاسی از لحظات آن ها را ثبت نمایید.

کیش تیکت برای گردشگران جزیره امکانات رفاهی و تفریحی مانند تفریحات آبی، کنسرت ها، رستوران های برتر و…را فراهم کرده است. ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید تا از آخرین اخبار کیش تیکت مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.