تفریحات غیرآبی کیش

نگاهی به آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش

آب انبار ها از گذشته های دور در شهر ها و مناطق مختلف احداث شده اند و امروزه از جاذبه های تاریخی هر استان محسوب می شوند. از جاذبه های سنتی و هوشمند معماری جزیره کیش می توان به آب انبار سنتی کیش اشاره کرد که با 27 سال قدمت سرشار شگفتی و نوآوری است. مجموعه گردشگری کیش تیکت در این مقاله شما را با جذابیت های شگفت انگیز این جزیره آشنا خواهد کرد. با ما همراه باشید.

آب انبار چیست؟

برای شروع بهتر است ابتدا آب انبار و ماهیت آن را معرفی کنیم تا بسیاری از کسانی که این سازه سنتی معماری اطلاعی ندارند با آن آشنا شوند. سرزمین ما ایران همواره در معرض خشکسالی و کمبود آب قرار گرفته است. این مسئله و معضل از مشکلات تاریخی و قدیمی این کشور محسوب می شود.

آب انبار ها در واقع در گذشته کار یخچال را انجام می داده اند. به این صورت که مردم با ذخیره آب های نوشیدنی خود فصل های گرم و سرد سال در این مکان ها از خطر کمبود و کاهش منابع آبی جلوگیری می کرده اند.

⇐پیشنهادات ویژه: لیست سینماهای کیش

آب انبار ها بیشتر در تابستان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند چرا که نوع معماری آن ها به گونه ای بوده است که تهویه و جریان هوا به صورت مداوم  در آن ها اتفاق بیوفتد. به طوری که آب انبار ها در تابستان به عنوان خنک ترین مکان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند.

آب انبار

آب انبار

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش با نام های آب انبار دو قلو با پنج بادگیر هم شناخته می شود که از معماری هوشمند و مدرنی ساخته شده است. این سازه هوشمند علاوه بر حفظ ویژگی های سنتی و کهن معماری ایرانی نوآوری های جذابی هم در ذخیره منابع آبی دارد که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

قدمت این سازه سنتی حدود 27 سال است و سال ساخت تقریبا به تاریخ سال 1372 برمی گردد. آب انبار سنتی کیش در تاریخ ذکر شده به دلیل ذخیره آب شرب ساکنین این منطقه احداث شده است.

چرا که کیش علی رغم این که یک جزیره است و وسط دریا قرار دارد اما از لحاظ جغرافیایی در جنوبی ترین نقطه کشور قرار گرفته و همواره با کمبود ذخایر آب آشامیدنی مواجه بوده است. این مکان سنتی در کنار شهر تاریخی حریره واقع در استان هرمزگان و جزیره کیش احداث شده است.

آب انبار سنتی کیش یا پنج بادگیر در گذشته از کارایی و کاربرد بالایی برخوردار بوده است اما کم کم با گذشت زمان و استخراج های غیر مجاز و غیر استاندارد از منابع آب های زیرزمینی کارایی این سازه سنتی را کاهش داده و آن را تنها به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است.

حتی با این وجود هم از زیبایی آب انبار دوقلوی کیش هم کاسته نشده است و این جذابیت و زیبایی با نورپردازی انجام شده در شب چندین برابر می شود و شما را با بخش هایی جذابی از آب انبار سنتی کیش آشنا می کند.

⇐پیشنهادات ویژه: اسکوتر برقی در کیش

جزئیات معماری آب انبار سنتی کیش

معماری آب انبار سنتی کیش

معماری آب انبار سنتی کیش

آب انبار ها چون از بنا های تاریخی در مناطق کم آب به شمار می روند بنابراین از معماری و ساختمان تقریبا مشترکی هم برخوردار هستند. آب انبار پنج بادگیر سنتی کیش هم همین طور است.

ساختمان کلی آب انبار ها از سه بخش اصلی حوض، سقف گنبدی شکل و تعدادی بادگیر تشکیل شده است. اما انبار سنتی کیش هم ویژگی های مخصوص به خود را دارد. به این صورت در مرحله اول نوع گنبد و بادگیر های آن جلب نظر می کند.

درواقع بادگیر دو قلوی کیش دارای دو گنبد و پنج بادگیر است. علت این که به آن آب انبار پنج بادگیر و آب انبار دوقلو هم می گویند دقیقا به همین علت است. وجود این دو گنبد جذابیت و عظمت زیادی به این سازه بخشیده است.

علاوه بر این ها روزنه هایی کوچکی هم در سقف و گنبد این آب انبار قرار گرفته است که به اعتدال رساندن جریان هوا در این محیط از وظایف این روزنه ها به شمار می رود. روش خنک سازی فضای آب انبار با این معماری به این صورت است که هوای خارج از محیط آب انبار از روزنه ها وارد فضای داخلی آن می شود. سپس از برخورد گرمای هوا با آب داخل حوض آب انبار سرمایش تبخیری ایجاد شده و هوای آب انبار خنک می شود.

⇐پیشنهادات ویژه: کارتینگ کیش

شرایط رفتن به آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش با این که از جاذبه های تاریخی و گردشگری این جزیره محسوب می شود اما ورود به آن و بازدید از این سازه معماری سنتی برای عموم رایگان است. حتی با ورود به این مکان می توانید از طبیعت و زیبایی های اطراف آن نیز بهره مند شوید.

زمان مناسب برای رفتن به این مکان جذاب و تاریخی فصل های بهار و تابستان است تا بتوانید هر چه بیشتر و عمیق تر از شگفتی های این سازه بهره مند شوید. بادگیر های سنتی کیش در خیابان درخت سبز قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید از طریق شهر حریره که در شمال جزیره کیش واقع شده است بگذرید و درخت سبز را رد کنید و پس از گذشتن از بلوار میر مهنا و بلوار المپیک وارد خیابان مذکور شوید.

در این منطقه علاوه بر بادگیر سنتی جاذبه های گردشگری دیگری نیز واقع شده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهر باستانی حریره
  • شهر زیر زمینی کاریز
  • مرکز خرید دامون
  • هوم سنتر پادانا

⇐پیشنهادات ویژه: جزیره لاک پشت ها در کیش

سخن پایانی

کیش یکی از جاذبه های گردشگری کشورمان است که خواهان زیادی دارد مخصوصا در ایام تعطیلات. رفتن به مکان های تاریخی مانند آب انبار سنتی کیش می تواند ما را با تاریخ گذشتگان آشنا نماید. و لذت سفر را برای افرادی که علاقه مند به تاریخ هستند افزایش می دهد. کیش تیکت با ارائه خدمات رفاهی و گردشگری می تواند سفر کیش را برای شما خاطره انگیز نماید برای آشنایی با ما می توانید اینستاگرام ما را دنبال نمایید و از آخرین اخبار مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.