مکان های تاریخی کیش

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش

مناطق تاریخی کیش باوجود جذابیت‌های شگفت آور و اعجاب برانگیز متاسفانه از جمله پتانسیل‌های این جزیره است که کمتر به آن پرداخته شده است. در حالیکه برخی از آنها قدمت چند هزار ساله دارند. البته که شایان ذکر است اخیراً با وجود اطلاع رسانی های انجام شده در این زمینه این مناطق تاریخی، گردشگران زیادی را در جزیره کیش به خود جذب کرده اند. ما در این مقاله قصد داریم به یکی از این ابنیه های تاریخی جذاب به نام شهر حریره کیش بپردازیم. با کیش تیکت برای دریافت تخفیفات تمامی تفریحات کیش همراه باشید.

معرفی شهر حریره کیش

شهر حریره کیش با معماری برونگرا با وسعتی حدود ۱۲۰ هکتار دارد و بر صخره‌ای با ارتفاع ۱۰ متر در شمال جزیره قرار گرفته است. نام شهر حریره به دلیل سرسبزی و لطیف بودن این منطقه نام‌گذاری شده است. باستان‌شناسان بر این عقیده اند که بناهای تاریخی چند طبقه این شهر در یک زلزله ویران شده و حال ما شاهد ویرانه هایی از آن دوره هستیم. ویرانه هایی که زمانی موجب تسهیل تجارت بین چین، شمال، آفریقا و اروپا می شده است. و به همین دلیل در این شهر اتاقی به نام اتاق بازرگانی جهت برگزاری جلسات تجار و بازرگانان در نظر گرفته بودند. و این خود بیانگر اوج شکوفایی و رونق اقتصادی و علم آن در دوره خود بوده است.

شهر حریره کیش
تاریخچه

این شهر ۸۰۰ ساله در سال ۳۵۶ هجری قمری، بازرگانان بندر سیراف که به دلیل ویرانی این بندر تجاری و اقتصادی به مشکل بزرگی برخورده بودند و احساس خطر می کردند، با توافق مثبت همه‌جانبه بازرگانان، جزیره‌کیش را جایگزین کرده در آنجا تجمع کردند و موجب پیدایش شهر حریره در جزیره کیش شدند.در واقع شهر حریره در زمان حکومت قیس ها بر جزیره و در دوره ساسانیان بنا شد و در زمان ایلخانان مورد بازسازی قرار گرفته است.این شهر در سال ۱۳۷۶ به عنوان آثار ملی به ثبت رسید.

بخش های شهر حریره

از بخش های دیدنی این شهر تاریخی و جالب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه اعیانی
  • آب انبارها و قنات ها
  • مسجد شهر
  • حمام
  • کارگاه صنعتی
  • بندرگاه
  • اتاقهای کف شیاردار

در این مقاله با توجه به حوصله شما مخاطب عزیز و دوری ازدیاد گویی به شرح چهار مورد از موارد فوق و بسنده می‌کنیم.

شهر حریره کیش
خانه اعیانی

همانطور که نام آن گویاست این خانه متعلق به ثروتمندان کیش بوده است و شامل یک خانه بزرگ شمالی و خانه کوچکتر جنوبی می باشد. معماری های زیبای این بنا با وجود کاشی‌های ستاره فام نشان از ثروت صاحبخانه بوده است. چرا که این کاشی ها در معماری گنبد سلطانیه نیز به چشم می‌خورد. از قسمت‌های دیگر معماری چشم‌نواز این عمارت می‌توان به اتاق شاه نشین بزرگ در کنار درب ورودی و سکوی جلوی درب ورودی نیز اشاره کرد می توان در کل معماری این خانه را مشابه خانه های یزد، کاشان و اصفهان دانست.

حمام شهر حریره

حمام شهر حریره با وسعتی ۵۰۰ متری و صحن های متعدد زیبا را باستان شناسان از قدیمی‌ترین حمام‌های تاریخی ایران می‌دانند. این حمام دارای

  • سربینه
  • گرمخانه در جنوب بخش
  • دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب گرمخانه (آخرین قسمت حمام)
  • اتاق دلاک
  • اتاق خدمه
  • و یک آب انبار می باشد.

این حمام که در دوران مختلف مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته است بیانگر نظافت و آراستگی اقوام ایرانی در گذشته می باشد.

کارگاه های صنعتی

از جمله مواردی که نشانگر نبوغ ، علم و ثروت مردم شهر حریره میتوان اشاره کرد کارگاه‌های صنعتی آن است. این کارگاه ها دارای کف شیبدار هستند. ابتدا محققان بر این عقیده بودند که کار این کارگاه ها محل تولید و آماده‌سازی مروارید بوده اما سپس به این نتیجه رسیدند که کاربری این کارگاه‌ها تولید شیره خرما بوده است.

به این صورت که با انباشته کردن خرماها بر روی یکدیگر و تحت فشار قرار دادن آب آنها را گرفته شده و با شیارهای تعبیه شده آب شیره را به سمت خمره های بزرگ هدایت کرده و در آنجا جمع آوری می کردند تا شیره خرما کامل شود.همچنین کوره های ذوب شیشه از دیگر بخش های این قسمت کارگاهی است و روایتگر تجارت شیشه در آن زمان است. در واقع می‌توان صیادی کشت مرجان و مروارید تولید شیره خرما و شیشه گری را از مشاغل آن دوره مردمان شهر حریره دانست.

اتاقهای کف شیاردار

از قسمت های جالب و اعجاب برانگیز این شهر اتاق‌های کفش شیار داریست که در هیچ تپه باستانی و ابنیه تاریخی ایران کشف شناخته نشده است این اتاق ها با کف شیاردار به این صورت است که با شیب ملایم از شمال به جنوب امتداد می‌یافت و کف آن به صورت در اصطلاح گرده ماهی یا بالشتک شکل گرفته بود. کف این اتاق ها را با مدل معماری ذکر شده توسط ملاتی از پودر سنگ های مرجانی آهک و نوعی از ساروج می ساخته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.