مکان های تاریخی کیش

تاریخچه جزیره کیش

تاریخچه جزیره کیش

جزیره هزار ساله کیش

جزیره کیش یکی از مناطق گردشگری زیبایی است که همه ایرانیان برای یک مسافرت لاکچری و تفریحی به آنجا سفر می کند اما تا به حال به تاریخچه جزیره کیش فکر کرده اید که چگونه جزیره کیش سر از دل دریا در آورد؟ اولین گروه مردم چه زمانی به کیش آمدند؟ از چه قوم و ملیتی بودند؟ و چه شد که این جزیره را برای زندگی انتخاب کردند؟ با کیش تیکت همراه شوید تا با تاریخچه پیدایش جزیره کیش آشنا شوید.

تاریخچه جزیره کیش

پیدایش جزیره کیش

حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش در ادامه حرکات صفحه ای عظیم قاره ها و فشار آنها به هم که با چین خوردگی ها و پدیده کوزایی همراه بود شبه جزیره عربستان همراه با صفحه قاره آفریقا به سوی شمال حرکت کرده و در نتیجه حدود ۶۵ میلیون سال پیش از آفریقا جدا شده و به آسیا متصل گردید در اثر این فشار بخشی از فلات ایران رشته کوه های زاگرس شکل گرفت که جزیره کیش و دیگر جزایر تنگه هرمز ناشی از این پدیده زمین شناسی بوده است.

 

تاریخچه جزیره کیش

تاریخچه کیش در دوره هخامنشیان

در تاریخ اسم کیش با هخامنشیان پدیدار می شود نیروهای دریایی هخامنشیان در این جزیره رفت و آمد داشتند و در آنجا آبادانی هایی صورت داده‌اند بعد از شکست هخامنشیان از اسکندر، این حاکم یونانی برای شناخت بهتر در دریای عمان و خلیج فارس یکی از دریا دارانش را برای اکتشاف این بخش از ایران می‌فرستد این دریاسالار به نام نیاخوس از جزیره کیش وزیبایی ارائه می‌کند این دریا سالار کیش را سرشار از نخلستان ها و بوستان ها می بیند در این وصف کهن از کیش ما می فهمیم که این جزیره از گذشته بسیار زیبا بوده است و پوشش طبیعی آن به منابع آب‌های شیرینی آن گره خورده و یکی از بهترین مراکز برای تفریح و تفرج بوده است.

رکود کیش

در قرن شانزدهم همزمان با تحولات اقتصادی اروپا پرتغالی ها که از اهمیت کشور ما به عنوان راه ارتباطی شرق و غرب اطلاع داشتند، برای تسلط بر بازارهای تجاری ایران و عربستان و هند کشتی های خود را راهی اقیانوس هند کردند. آنها پس از اینکه مسقط و چندین جزیره دیگر را به آتش کشیدند در شهر هرمز توقف کردند و از امیر هرمز و کیش خواستند تا خود را تسلیم کند.

امیر با درخواست آنها موافقت نکرد و پرتغالی ها نیز اقدام به تصرف هرمز و کیش کردند و اینجا بود که سرنوشت کیش دگرگون شد و وارد دوره رکود شد.پرتغالی ها تا زمان صفویه در کیش بودند و ویرانی های زیادی برجای گذاشتند تا اینکه شاه عباس اقدام به آزادسازی کیش از تصرف پرتغالی ها کرد. کیش پس از اقدام شاه عباس از تصرف پرتغالی ها درآمد اما از اهمیت و رونق آن کاسته شده بود و بندر عباس بجای کیش از اهمیت بالایی برخوردار شده بود.

در این دوران جزیره کیش به جزیره ای متروک تبدیل شده بود که گاها دزدان دریایی نیز در آن جای می گرفتند. جزیره کیش تا زمان پهلوی چندین بار خرید و فروش شد تا اینکه دکتر منوچهر اقبال آن را از ورثه محمدرضا خان سطوت الممالک خریداری کرد و موجب شد تا قسمت هایی از مکان های تاریخی به جا مانده در این جزیره حفظ شود و کمتر مورد غارت و ویرانی قرار  گیرند.

تاریخچه جزیره کیشفرهنگ و هنر در کیش

نژاد بومیان جزیره از نژادهای دراویدی، سومری نوردیک، سامی، سفیدپوست و سیاهپوست است. به زبان‌های فارسی و عربی تکلم می‌کنند. شغل سنتی بومیان، ماهی‌گیری، دامداری، دریانوردی و بازرگانی است .«قلیه»، «مضروبه»، «هریسه» و «مچبوس» که اغلب با ماهی تهیه می‌شوند از غذاهای محلی کیش است. لباس محلی مردان دشداشه همراه با عرقچین است. عید قربان و عید غدیر مهم‌ترین اعیاد مردم کیش است. ساز اصلی محلی نوعی طبل است. بومیان بیشتر در محله های سفین جدید و قدیم زندگی می‌کنند.

ترانه ها و آوازهای محلی خاص دارند و با موسیقی و هنر میانه خوبی دارند. در مراسم شادی و عروسی، بخشی از مراسم به نواختن ساز اختصاص دارد و بخشی هم برای مولودی خوانی است. در مجالس زار هم طبل و حبان می‌زنند. در گذشته سازهای محلی طبل و نی انبونه را در کیش می‌ساختند که امروز یک یا دو نفر در این امر مهارت دارند. در مراسم مولودی خوانی که عموما با حضور شیعیان و اهل سنت به صورت مشترک برگزار می‌شود مولودی خوانان به صورت نوبتی مولودی خوانی می‌کنند.

آواز کار، نهمه، در گذشته برای بسیاری از امور دریانوردی که به صورت مشترک و دسته جمعی انجام می‌شده، می‌خواندند. بالاکشیدن گرگور، برافراشتن بادبان، به آب انداختن لنج و … هر کدام دارای آوازی مخصوص بوده‌اند که جاشوها و صیادان با شنیدن و خواندن آن کارهای سخت برایشان قابل تحمل می‌شده است. امروزه از این “نهمه‌ها” دیگر اثری نیست.

با مطالعه تاریخچه جزیره کیش متوجه میشویم در قبال وسعت اندکی که دارد مهد بسیاری از هنرها بوده است. امروزه هم بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی سراسری و بین‌المللی در این جزیره برپا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.